Friday 31 March 2023

Vitamin C bukan sekadar untuk kecantikan.

Puan.. pakai mask nanti berjangkit!


Teringat lagi peristiwa tahun lepas, di awal Ramadhan juga  dan dikala PKP sudah masuk ke fasa permulihan..ketika sekolah baru bermula secara fizikal. Activiti-activiti mula dibenarkan, 'outing' secara solo tidak lagi berkuat kuasa.. anak bongsu saya- Faris disahkan Covid positive. 
AllahhuAkbar

Masih ingat lagi ketika itu anak saya mengalami batuk-batuk kecik, kemudian saya dapati pernafasan Faris semakin laju. Terus saya bawa ke klinik untuk dapatkan nebulizer. Di klinik juga dilakukan ujian RTK dan dia dapati negative. Seharian saya pantau tetapi pernafasanya masih sama, di petang hari saya bawa semua ke klinik dan disuruh bawa dirujuk ke hospital. Setelah ujian dan pemantauan dilakukan, doctor mengshorkan untuk dimasukkan kedalam wad bagi ujian pemantauan. Tetapi syarat untuk wadded perlu la menjalani ujian PCR bagi pesakit dan penjaga untuk memastikan betol-betol bebas dari Covid. AllahhuAkbar di situ la baru  kami tahu bawah Faris adalah Covid +ve. Manakala saya sekalu penjaga negative. 

Disini la bermulanya saya & faris dimasukkan ke wad SMJC subang Jaya dimana hospital terdekat yang menerima kes Covid. Dan ini la juga pengalaman pertama saya sebagai seorang ibu kepada 4 orang anak menguruskan kemasukan hospital. Kemasukkan ke hospital untuk kes Covid sangat tak menarik. Anda dimasukkan mengikut lift tertentu, dieskot sehingga ke bilik dan tidak dibenarkan keluar sepanjang duduk di situ. 

Pengedar Shaklee Elmina


Duduk berdua bersama bersama anak sudah semestinya ada masa kita tidak memakai mask. Rimas juga kan nak bermask sepanjang masa.  Di sini la nurse di SJMC mula tegur saya apa bila melihat saya mendukong dan berbaring bersama Faris tanpa mask. 
Nurse :  Puan okay ke? ada batuk-batuk ke apa ke?
Saya :  Alhamdulillah saya rasa masih ok. Tiada apa-apa perubahan.
Nurse : Bukan apa puan, saya tengok puan tak pakai mask, jaga-jaga ya. Covid ni memang senang berjangkit.

Yer betol. Dia sebagai nurse mungkin dah jumpa beratus-ratus case sebegini dan lebih mengetahuo betapa mudahnya wabak ini merebak. Dan dari convesation ini membuka minda saya betapa pentingnya kita menjaga daya ketahanan diri kita (Immune System).

Vitamin C sebagai AntiOksidan.
Artikal dari Healthline

Tak dinafikan sepanjang saya berada di hospital memang saya mengamalkan Vitamin C lebih dari biasa. Selalu sehari saya amik 2 biji. Tetapi sewaktu di hospital saya tingkatkan pengambilan kepada 2 biji pagi.. 2 biji tgh hari.. 2 biji malam.  Saya tahu saya juga perlu jaga kesihatan diri dengan meningkatkan immune system saya sepanjang saya menjaga Faris. Sebagai ibu.. bukan sahaja anak dihospital perlukan perhatian & penjagaan. Tapi saya tahu ada lagi anak-anak yang mengunggu kepulangan ibu mereka di rumah😊

Untuk Faris juga saya beri di Chewable Vit-C untuk kanak-kanak. Rasa masam-masam manis sedap untuk dia kunyah begitu sahaja.

Jadi mengapa perlunya Vitamin C selain dari sudut kecantikkan?
1.  Dapat mengurangkan penyakit-penyakit merbahaya.
2.  Boleh mengawal tekanan darah tinggi.
3. Boleh mengurangkan asid uric sekaligus mejauhkan kita dari penyakit Gout.
4. Membantu mengatasi masalah kekurangan iron.


Pengambilan VitaminC ini bukan la ketika kita sakit baru nak ambil. Tetapi perlu diterapkan dalam badan  setiap hari supaya immune system kita kuat.

Ya kita boleh dapat vitamin C ini dari sumber makanan, tetapi perlu diingat juga ya Vitamin C ini ada ' water -soluble' bermaksud ianya mudah disolve (larut) dalam air
dan dihantar kepada tisu-tisu dalam badan... walaubagaimana pun ia tidak disimpan dengan baik dalam badan, ia perlu di ambil secara konsisten setiap hari melalui pemakanan mahupun supplement.


Nak dijadikan cerita, setelah faris pulih dah dibenarkan kembali ke rumah .. anak perempuan saya pula yang +ve covid bersama abi mereka. Sekali lagi supermom in action as nurse, tetapi kali ini dirumah sahaja. Alhamdulillah, mommy masih negative.

Kejadian ini benar-benar membuka mata saya sebagai seorang ibu betapa pentingnya immune system . Benar ada kalanya ibu juga penat dah jatuh sakit, tapi sekurang-kurangnya apabila ahli keluarga sakit. Kita masih mampu berdiri dah menjaga orang yang kita sayang. Sebagai iktiar, kita boleh berusaha dengan mengambil Vitamin C dan di bantu dengan Nutriferon bagi meningkatkan lagi immune system

Pengedar Shaklee Elmina
Muka keceriaan dapat balik rumah.

xoxo
Sarah Hussain
Pengedar Shaklee Elmina
SID: 862703



*These statement have not been evaluated by the FOOD and Drug Administration. These products are nit intended to diagnose, treat,cure or prevent any disease.. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan dinasihati untuk mendapatkan rawatan/konsultasi dari Doktor atau mana-mana pakar perubatan bertauliah.

No comments: