Wednesday 22 March 2023

Apa Keburukkan Intermittent Fasting?

Assalamualaikum semua..

Selama ini kita selalu mendengar tentang kebaikkan Intermittent fasting (IF), sering kita dengar ramai yang mencapai berat badan yang dia idamkan, bukan itu sahaja IF juga boleh memberi kesihatan yang optimum.

Ramai yang berpuasa 12-12, ada juga yang 16-8 dan malah ada yang 20-4. IF selama 20 jam dah hanya 4 jam sahaja window untuk makan. Malah ada juga yang 23-1!

Tapi pernahkan kita terpikir, bagaimana IF ini berkesan terhadap diri seseorang itu dan apakah keburukan IF yang ramai orang tak tahu?

Alhamdulillah, saya berpeluang belajar bersama Dr Redza Rahman seorang Genomics Saintis. Dari kelas ini baru la saya faham...

Salah satu manfaat apabila kita berpuasa atau IF, badan kita akan mencapai tahap Autophagy.

Apa itu Autophagy?

Autophagy adalah cara sel-sel membersihkan dirinya yang rosak, untuk menjana semula sel-sel yang lebih sihat. (Cellular Cleaning)
Ia dirujuk sebagai "self Eating". Mekanisme Autophagy ini memberi peluang kepada badan kita untuk mengeluarkan/membuang sel-sel yang tidak berfungsi dengan baik dan kitar semula bahagian-bahagian yang perlu dibersihkan secara selular.



Pada bilakah badan akan mencapai Autophagy?
Inttermittent Fasting Timeline

Jika dilihat timeline di atas, bagi yang melakukan IF - pada jam ke18-20 Autophagy akan bermula. Dan pada jam ke-36 autophagy akan meningkat sebanyak 300%. Dan waktu pemuncak bagi Autophagy adalah di jam ke-72. Bersamaan melalukan IF selama 3 hari.. dengan hanya minum sahaja. 
Mampukah anda??πŸ˜…

Tetapi, itu Intermittent Fasting. What if kalau kita berpuasa seperti yang disuruh oleh Allah s.w.t iaitu berpuasa dengan tidak makan & minum dari terbit fajar hingganya terbenamnya matahari.. Dengan hanya berpuasa selama 12-13 jam bolehkan kita mencapai Autophagy? YES..BOLEH. Hanya perlu 6 jam

Hebatkan aturan Allah swt... tak perlu pon nak melakukan IF selama 36 jam / 72 jam untuk mencapai Autophagy yang optimum. Di bulan Ramadhan sahaja bayangkan bertapa banyaknya cellular cleaning yang dapat dilakukan. Sebab itu juga kita digalakkan berpuasa sunat ..Masya-ALLAH.

Selain dari tu, untuk meningkatkan lagi Autophagy kita perlu
  • Melakukan Senaman sekurang-kurang 2 kali sehari
  • Tidur yang berkualiti. (Deep Sleep)
  • Mengamalkan makanan yang sihat; suku-suku separuh
  • Berpuasa / Intermittent Fasting
Tetapi itu dari segi perbuatan.. tetapi ada tak supplement yang boleh meningkatkan Autophagy?  Mesti la ada.....😎
  1. Resveratrol (sejenis polifenol)
  2. Astraxanthin (sejenis polifenol)
  3. Berberine
  4. Citrus bergamot
  5. Turmeric
Wow... bila tengok list supplement ni banyaknya sejenis polifenol. Memandangkan Shaklee merupakan supplement terbaik dunia, semestinya Shaklee ada mengeluarkan top product tersebut.
Malah di only supplement yang ada di Malaysia ini mengandungi polifenol boleh didapati dari Shaklee VIVIX & Res-V. Begitu juga Coq-Trol juga mengandung bahan yang boleh meningkatkan Autophagy.


Pengedar Shaklee Elmina


Dari tadi kita baca Autophagy ni nampak bagus sahaja... Jadi apa keburukkan IF ni?

Tahukah anda bahawa Autphagy ini juga sebenarnya merosakkan 90% collegen type 1 yang ada pada badan anda?


Fun Fact Collagen
  •  30% protein dalam badan manusia merupakan Collagen.
  • Collagen pada badan merangkumi kulit, kuku, tulang dan muscle.
  • Terdapat 28 jenis Collagen dan yang paling penting adalah Type 1,2,3, 5 & 10.
  • Collagen akan mula menurun dari badan seawal umur  25 dan pada umur 60, collagen akan hilang sebanyak 50%.
  • Secara scientific, tiada collagen berasaskan tumbuh-tumbuhan.

Type of Collagen

Jika dilihat dari carta, type 1 collagen merangkumi penampilan seseorang dari luaran. Bayangkan seseorang melakukan IF berjaya menurunkan berat badannya, tetapi penampilannya menampakkan dirinya lebih tua. Di mana kulit mula mengendur, wrinkles mula menampakkan dah lebih teruk kalau dia mula membongkok.

Ya.. sedar tak sedar dalam kita melakukan IF, dikala kita mengejarkan Autophagy untuk cell cleaning.. Collagen dalam badan juga musnah tanpa disedari.



Inilah kesan IF yang perlu dielakkan, jadi apa yang perlu kita buat untuk Intermittent Fasting selain dari mengambil Set Kurus Shaklee atau Set Puasa Shaklee boleh considerkan untuk mengambil Collagen Powder Shaklee.

Kenapa Collagen Powder Shaklee?
  • Collagen Shaklee diestrak dari sisik ikan merah (laut dalam).
  • Collagen Shaklee lengkap bersama Vit-C bagi membantu penyerapan yang lebih effective.
  • Selain Vit-C, Vit-B juga diperlukan untuk memberi tenaga pada kulit.
  • Collage Shaklee adalah dari jenis peptide. Menyerapan Collagen lebih mudah apabila sudah terungkai. Selain Peptide, jenis hydrolized dan hydrolysate juga direcomend.

Pengedar Shaklee Elmina
Faktor lain yang boleh merosakkan Collagen.


Secara kesimpulannya, untuk melakukan IF ini seseorang itu perlu tahu matlamat utamanya. Sama ada untuk menurunkan berat badan, nak sihat atau nak reverse penyakit dengan kaedah Autophagy. Kita juga perlu tahu tahap keboleh-tahanan badan seseorang..Sangat penting kita menjaga pemakanan dengan mengambil pemakanan yang sihat dan berkhasiat. Rugikan badan dah melalui proces Autophagy, bila window makan - kita main tangkap muat sahaja. Penat cell badan dah bersihkan diri, kita tambah pulak toksin-toksin yang ada dari pemakanan tak sihat.

Semperna bulan Ramadhan yang akan tiba tak lama lagi ni.. marilah kita rebut peluang untuk mendapatkan kesihatan yang optimum. Dengan kesihatan yang baik, Insya-Allah kita dapat menjalani ibadah dengan lebih sempurna hendaknya. Jom dapatkan Set Puasa Shaklee supaya dapat menampung keperluan nutrien diwaktu puasa dan Collagen Powder untuk menampilan yang lebih cantik di Hari Raya nanti.😍


Ramadhan Kareem😊

#BlogMegaShaklee 
#ShakleeTriumph2023
#ShakleeThrive2023

Sarah Hussain
SID :862703
Your Trusted Shaklee Independent Distributor
Pengedar Shaklee Elmina




*These statement have not been evaluated by the FOOD and Drug Administration. These products are nit intended to diagnose, treat,cure or prevent any disease.. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan dinasihati untuk mendapatkan rawatan/konsultasi dari Doktor atau mana-mana pakar perubatan bertauliah.

1 comment:

Afiela Khan said...

great info dear! banyak info baru saya belajar. thank you