Tuesday 26 September 2023

Kepentingan dan Keunikkan Vitamin C Shaklee

Pengedar Shaklee Elmina



Vitamin C.. rata-rata memang kenal VitaminC  dengan buah-buah bercitrus seperti oren,lemon dan grapefruits kan. Vitamin C ini bukan terdapat hanya  pada  vitamins/ supplement tetapi juga terdapat dalam product-product kecantikan seperti serum, cream. Malah terdapat juga tambahan vitamin C dalam minum-minum jus. Tak hairan la juga bertapa banyakknya supplement-supplement Vitamic C dari pelbagai brand yang ada dipasaran.

Pernah tak terfikir, kenapa kena ada tambahan-tambahan Vitamin C ini dalam product kecantikan, supplement harian mahupon dalam minuman berjus?

JOM KENALI VITAMIN C

👍Vitamin C merupakan vitamin yang larut dalam air. 
👍Badan manusia tidak mampu menghasilkan ataupon menyimpan nutrien Vitamin C dalam. Ia hanya boleh didapati melalui pemakanan.
👍Vitamin C memainkan pelbagai peranan dalam tubuh badan kita, promoting a good health for teeth, gusi, kulit , tulang dan juga yang utama fungsi vitaminC dalam badan sebagai Antioksida.

Vitamin C hanya boleh diambil melalui pemakanan? Saya memang pengemar buah-buahan dan sayur-sayuran.. Saya mesti ambil buah & sayur setiap hari. Cukup la kan untuk badan saya?
Soalan yang lazimkan kita dengar kan? 
 
Ketahuilah bahawa dalam menyediakan makanan, kandungan Vitamin C akan berubah-ubah ketika kita mencuci, memotong dan memasak. Ini kerana Vitamin C juga mudah musnah dalam suhu tertentu. Untuk mendapatkan 500mg vitaminC dalam pemakanan harian, kita perlu 7.5 biji orange, 6 cup brokolli dan juga 119 batang carrots. 😄
Belum pernah lagi saya jumpa orang yang sanggup makan sebanyak itu, plus kosnya juga bukan murah.

Vitamin C juga bersifat mudah larut dalam air. Badan kita hanya akan menyerap vitaminC yang diperlukan dalam badan. Sekiranya berlebihan, badan kita akan keluarkan vitaminC yang tak diperlukan melalui urin/ air kencing. Kajian medical menunjukkan bahawa pengambilan vitamin C secara berlebihan (Contohnya 3000mg/day) hanya membawa risiko 'low toxicity' dan tiada kesan sampingan lain. Walaubagaimana pun, KKM menyarankan pengambilan Vitamin C harian adalah 200mg.

Dan bagi mereka yang merokok, ada juga kajian menunjukkan bahawa perokok kebanyakkannya mempunyai nutrien vitamin C yang sangat rendah. Perokok memerlukan dose Vitamin C yang banyak untuk menjalani fungsi-fungsi badannya berbanding yang bukan perokok. Boleh juga kita lihat dari luaran kan, kulit perokok lebih mudah kusam dan mengalami masalah kulit lain seperti jerawat, kuku mudah pecah, antibody tidak berapa kuat dan lain-lain. 


Pengedar Shaklee Elmina

 Keunikkan Vitamin C Shaklee

Memang tidak dinafikan perlbagai supplement VitaminC yang ada dipasaran sekarang. Walaubagaimana pun, kita perlu bijak dalam memilih yang terbaik.
Dan Vitamin C Shaklee mempunyai keunikkan yang terbaik. 

1. Sustain Release System - Sustain Release (SR) ini bermaksud pelepasan secara perlahan-lahan. Shaklee berjaya menghasilkan vitamin C yang melepaskan vitamin C secara perlahan-lahan selama 5 jam. Kepentingannya adalah penjimatan dalam penyerapan vitaminC dalam badan itu sendiri. Vitamin C tidak akan membazir dan terbuang dengan begitu sahaja oleh badan.

2. Bioflavonoids - Menyokong fungsi dan meningkatkan penyerapan Vitamin C dalam tubuh badan. Disamping itu juga ia menlindungi vitamin C daripada teroksida/ rosak.

Pengedar Shaklee Elmina
Sapa sini makan oren bersama kulit dia untuk mendapatkan bioflavonoids??😅


3. Bahan Semua Jadi - Kepentingan VitaminC adalah untuk mendapatkan kesihatan yang optimum, menjadikan kulit lebih sihat serta meningkatkan daya pertahanan diri. Jadi  amatlah penting bagi memastikan sumber bahan itu juga bersih daripada bahan-bahan kimia seperti gula, bahan pengawet serta bahan kimia.

4. Lembut pada perut - Sesetengah orang memiliki perut yang sensitif. Dengan pengambilan citrus yang berlebihan mungkin menyebabkan ketidakselesaan. Vitamin C Shaklee telah difomulasikan supaya lembut pada perut dan tidak menyebabkan ketidak selesaan.

Pengedar Shaklee Elmina

 Vitamin C  sudah menjadi keperluan harian  manusia tak kira golongan. Bagi yang berusia dan perokok mereka memerlukan dos harian yang lebih tinggi. Ini kerana Vitamin C memainkan peranan yang penting bagi sel-sel badan kita berfungsi dengan baik. Keperluannya merangkumi dari sudut luaran ( kulit, kuku, rambut, mata) termasuk juga sudut dalaman seperti meningkatkan immune badan, membantu penghasilan collegen bagi otot badan, membantu penyerapan iron untuk menghasilkan sel darah merah dan banyak lagi fungsi vitamin C. Adalah sangat pentin untuk kita memastikan badan kita mendapat sumber Vitamin C dengan secukupnya.

Pengedar Shaklee ELmina


Bagi mereka yang inginkan maklumat lanjut mengenai Vitamin C Shaklee, boleh je terus hubungi saya.😊


xoxo
Sarah Hussain
Pengedar Shaklee Elmina
SID :862703


*These statement have not been evaluated by the FOOD and Drug Administration. These products are nit intended to diagnose, treat,cure or prevent any disease.. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan dinasihati untuk mendapatkan rawatan/konsultasi dari Doktor atau mana-mana pakar perubatan bertauliah.

No comments: