Wednesday 13 November 2019

Nampak senang jer kan untuk menyusu anak?

Selamat pagi..

Fiuhh banyak betol nak kena buat kerja rumah ni. Semua suri rumah mesti dah mahir, bangun jer dari tidur beratur otak dah mula pikir list-list nak kena buat specially kalau baru lepas balik dari holiday kan? Apa-apa kita telan dulu vita-lea (Multivitamin) untuk tenaga sepanjang hari.😉

Tapi sebab dah janji nak citer pasal vitamin menyusu, rasa tak sedap lak bila tangguh lama-lama.

Setiap ibu pasti nak yang terbaik untuk perkembangan anak kan?
Dari segi perkembangan tubuh badan mahupon dalaman. Yang paling risau adalah perkembangan dalaman la sebab kita tak nampak. Betol tak?

Menyusu anak bukan lah satu perkara yang mudah. Nampak memang mudah, selak jer baju terus ngapp.. tapi perlu diambil kira jugak pengorbanan yang perlu diambil sebenarnya.
Diantara faktor yang perlu diambil kira.

1. Niat untuk penyusu anak sehingga 2 tahun.
2. Pengambilan air yang mencukupi - 3 liter sehari.
3. Supply and demand concept ; Susu akan lebih banyak sekiranya ibu lebih kerap menyusukan anak atau system perahan yang konsisten setiap 2 jam. Dengan erti kata lain.. lagi cepat kita kosongkan tangki susu, lagi banyak susu akan dihasilkan. More demand, more supply.
4. Permakanan ibu yang seimbang. Ibu tak boleh nak fikir sangat pasal nak diet yer. Anak perlukan susu ibu yang penuh nutrisi untuk membesar dengan jayanya.
5. Ibu juga perlu menjaga emosi, kesihatan diri, keletihan yang melampau. Ni kerana ia mempengaruhi penghasilan dah pengeluaran susu ibu itu sendiri.
6. Kena kekalkan positif dan happy mood. Anak jugak akan merasakan happy mood kita. percaya la.
7. Sentiasa la besyukur setiap kali lepas penyusuan, supaya tenaga positif sentiasa ada dalam diri ibu.

Banyak lagi kalau nak ambil kira,  tapi mommy yakin setiap ibu melaluinya dengan berlainan pengalaman kan.

Sebab itu, mommy mengamalkan Set Menyusu Shaklee ni. Sedikit sebanyak membantu bukan sahaja anak, tetapi diri mommy sendiri. Happy Mom, Happy kids!



Secara ringkasnya.
1. ESP - Ia penting untuk ibu dan anak kerana komposisi utama dalam susu ibu itu sendiri adalah protein. Ianya penting untuk membentuk dah membaiki sel dalam tubuh. ESP adalah protein lengkap yang diperlukan dalam tubuh manusia dah dibuat daripada kacang soya yang tidak diubah genetiknya (non-GMO)
2. Vita-Lea : Multivitamin yang lengkap dengan zat dah galian utama yang diperlukan dalam badan.
3.Vita -C : Asas kepada sistem pertahanan badan. Baik untuk ibu dah melindungi anak dari jangkitan virus/kuman.
4.B-Complex :Vitamin penting untuk membina darah. Also known sebagai vitamin penenang. Penting tau untuk ibu supaya kekal bertenaga dah tenang.
5.Ostematrix : Ia adalah kalsium, magnesium dah vitamin D yang penting untuk sistem saraf dah keperluan utama untuk tulang dah gigi.
6. Omega : Minyak ikan yang penting untuk perkembangan otak saraf.
7. Alfalfa : TUmbuhan yang kaya dengan protein dah zat galian. Ia merupakan tumbuhan herba , maka pengambilannya memerlukan air yang banyak. Ia membantu untuk menghasilkan susu ibu dengan cepat. Walaubagaimanapon, bagi anak-anak yang didiagnos dengan G6PD, pengambilan alfalfa tidak disarankan kerana alfalfa mengandungi vitamin K. Dan kerana adanya Vitamin K ni jugak anda akan dapati susu ibu lebih pekat dah sedikit kehijauan.

nak tahu lagi rahsia banyakkan susu ibu?
Jom kita layari blog kakak saya ni yang lebih dari 10 tahun pengalaman menyusu.😘(Click sini)

Till next time.

*These statement have not been evaluated by the FOOD and Drug Administration. These products are nit intended to diagnose, treat,cure or prevent any disease.. Penghantaran product Shaklee ke seluruh Malaysia, Indonesia, China dan Taiwan. Pengedar Shaklee Melawati berminat nak beli product Shaklee? Berminat nak JOIN AHLI Shaklee? Nak makan vitamin Shaklee secara PERCUMA? 

 Email: ssarah.hussain@gmail.com.
 Call/Whatsapp:012-9188995.

No comments: