Thursday 30 March 2023

Mengapa B-complex diperlukan untuk kurus?

B-Complex untuk kurus pula? 

Sebelum ni saya banyak bercerita mengenai B-Complex yang membantu dalam process penyusuan. Selain itu juga B-complex yang lengkap dengan asid folic juga sinonim dengan ibu-ibu mengandung. Tetapi tahukan anda bahawa B-Complex juga merupakan nutriet yang diperlukan bagi membantu menurangkan berat badan?


Jom kita kaji apa itu B-Complex Shaklee dah kepentingannya?
B yang lengkap dah seimbang mengandungi 8 jenis Vitamin 
 
  1. Riboflavin (B2)
  2. Niacin (B3)
  3. Pantothenic Acid (B5)
  4. Phyridoxine (B6)
  5. Folic Acis (B9)
  6. Cobalamin (B12)
  7. Biotin

Apakah peranan bagi setiap bahan diatas?
  • B12 adalah faktor dalam metabolisme karbohidrate
  • B1 adalah penting untuk pemecahan karbohidrate dan juga membantu menukarkan glukos (gula ringkas) kepada tenaga
  • B6 diperlukan bagi menukarkan glikogen (tenaga yang tersimpan) kepada glukos (gula dalam darah)
  • Biotin membantu untuk menukarkan makanan kepada tenaga dah sangat penting untuk kulit, rambut dan kuku yang sihat
Boleh nampakkan bagaimana B complex ini bekerja dengan membantu process pembakaran karbohidrate dan glukos menjadi tenaga? Walaubagaimana pun, pengambilan air yang mencukupi dalam badan juga memainkan peranan yang penting.

Mungkin ada yang sangsi dengan statement yang menyatakan bahawa B-Complex boleh membantu menurangkan berat badan. Ramai yang menyatakan dengan mengambil B-complex ini selera makan bertambah-tambah. Tak dinafikan ada mungkin benarnya, setiap tubuh bahan manusia ini unik. Ada setengah badan metabolisme dia tinggi, ada setengah metabolisme dia rendah. Bagi yang metabolisme dia tinggi, mungkin selera bertambah memandangkan B-complex cepat process pembakaran karbo & glukos ke pada tenaga kan.

Walaubagaimana pun, kita perlu ingat pengambilan makanan yang seimbang dah mengamalkan konsep suku-suku separuh amat digalakann bagi membantu mencapai berat badan yang diidamkan. Pemilihan snak juga penting apabila berasa lapar dan belom sampai waktu makan. Snak- snak seperti kekacang atau buah sangat digalalakkan.

Kurus dengan B-Complex?
Mungkin bagi sesiapa yang sukar menurukan berat badan, boleh mencuba pengambilan Vitamin B yang lengkap ini. Ini kerana Vitamin B ini boleh dikatakan sebagai starter/spark plug untuk menjalani proces pembakaran karbo & glukos kepada tenaga.

InsyaAllah dengan pengambilan vitamin B yang lengkap dalam badan mampu menjalani process pembakaran glukos & karbo dengan baik  dan tidak terkumpul didalam badan semata-mata.

Tips: Pengambilan B-complex selepas pengambilan makanan harian (Breakfast, Lunch & Dinner) bantu memberikan tenaga yang berpanjangan ( Karbo & Glukos dibakar menjadi tenaga).

Shaklee B-complex ini juga mengandungi Niacin (B3) yang boleh membantu kawalan stress dan depression. Penting ya.. rakyat Malaysia ni boleh dikatakan sinonim dgn Stress-Eating Habit. Bila stress cari makanan... bila makan tak mencapai tahap kepuasan diri...stress balik. Lepas tu cari lagi makan. Betul tak?? 😎

So lets avoid it!

Pengedar Shaklee ELmina


Sebab itu juga dalam blog saya sebelom ini, bagi ibu-ibu yang mengandung mahupon yang menyusu adalah sangat penting mengambil B-complex ini bagi mengelakkan depression. 

Bagi ibu-ibu yang menyusu, kawalan emosi adalah sangat penting bagi  penghasilan susu badan. So ibu-ibu yang menyusu dan inginkan mencapai berat badan seperti anak dara lagi, pengambilan B-Complex ini dengan tambahan Lechitin dan Omega Guard boleh membantu mempercepatkan la process pembakaran lemak.

Kebaik lain B-complex Shaklee


xoxo
Sarah Hussain
Pengedar Shaklee Elmina
SID : 862703




*These statement have not been evaluated by the FOOD and Drug Administration. These products are nit intended to diagnose, treat,cure or prevent any disease.. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan dinasihati untuk mendapatkan rawatan/konsultasi dari Doktor atau mana-mana pakar perubatan bertauliah.

No comments: