Monday 7 August 2023

Vitamin E - Supplement Essential bagi Lelaki & Wanita





Apa itu Vitamin E?

Vitamin E atau nama lain Tocopherols merupakan vitamin yang larut lemak dan mengandungi antioksidan yang mampu melawan radikal bebas. Vitamin E juga merupakan vitamin yang tidak boleh dihasilkan oleh badan. Ia perlu diconsume dari segi pemakanan. 

Sumber makanan yang mengandungi Vitamin E adalah daripada sayur-sayuran berwarna hijau gelap, kekacang dan biji-bijran serta minyak sayuran. Contoh lain sumber vitamin E adalah seperti gandum, kacang soya, gandum, almond, 

Vitamin E merupkan nutrient yang penting juga bagi penglihatan, penghasilan benih (reproduction) serta kesihatan jantung, sel darah dan juga kulit.

Jadi apa terjadi sekiranya kita kekurangkan vitamin E? Kekurangan vitamin E boleh menyebabkan ganguan kepada sistem pertahanan tubuh, gangguan penglihatan sehingga boleh merosakkan saraf serta juga kulit akan lebih cepat berkedut.

Kekurangan Vitamin E


 Manfaat Vitamin E pada Lelaki & Wanita

1. Mengurangkan risiko penyakit jantung.

    Mempunyai tekanan darah yang tinggi serta tahap lipid darah yang tinggi seperti LDL dan trigiliserida yang tinggi penyebab penyakit jantung.
Dengan pengambilan 800Iu vitamin E sehari boleh melingungi sel darah merah untuk mengelakkan pengasidan lipid, meningkatkan kolestrol baik (HDL), mengurangkan pembentukan sel darah beku pada salur darah serta vitamin E bertindak sebagai anti-oksidan melindungi sel daripada radikal bebes.

2. Anti penuaan

    Vitamin E bersifat antioksida yang membantu menghalang radikal bebas daripada memudaratkan kulit. Kajian menunjukkan, penggunaan Vitamin E bersama Vitamin C didapati dapat memberikan kesan anti penuaan dengan lebih effective. Anti penuaan yang dimaksudkan adalah melindungi kulit daripada kedutan, garis-garis halus, menghilangkan parut, tona kulit yang sekata serta keguguran rambut.

3. Meningkatkan kemampuan reproduktif 

    Vitamin E juga selalunya dikaitkan dengan vitamin lelaki. Ini kerana vitamin E mampu meningkatkan kemampuan reproductif. Para lelaki yang mengambil 600Iu - 800Iu setiap hari mampu meningkatkan penghasilan sperma yang sihat.


4. Kecantikan kulit & anti radang

    Sedar tak kebanyakkan skin product yang ada dipasaran sekarang mengandungi vitamin E? Ini kerana vitamin E juga berfungsi sebangai anti radang. Bagi mereka yang mempunyai masalah kulit berjerawat atau gatal-gatal (ruam/ekzema), vitaminE berfungsi meredakan radang yang berlaku pada kulit. Selain itu juga vitamin E juga membantu mencerahkan parut-parut pada kulit

5. Membantu melawan Menstural Pain ( Dynsmenorrhea)

Dynsmenorrhea merupakan ciri-ciri dimana sakit haid yang teruk dan kerap, seperti senggugut ataupun sakit pelvic. Para penyelidikan mencadang dengam pengambilan Vitamin E ini boleh membantu mengurangkan menstrual pain ini. Dimana kajian menunjukkan dengan pengambilan 200iu setiap hari melegakan kesakitan period ini lebih daripada plasebo. Walaubagaimana pun, keberkesananya adalah lebih effective dengan mengambil juga Omega -3 yang mengandungi 180mg EPA dan 120mg DHA.

Keistimewaan Vita - E Complex Shaklee


  1.  400IU vitamin E yang di extract secara semula jadi dari kacang soya (semulajadi) yang lebih mudah diserap oleh tubuh badan.
  2. Mengadungi 65mcg selenium dimana ia merupakan salah satu komponen yang penting bagi memastikan vitamin E dapat bertindak dengan lebih optimum.
  3. Mengadungi 39.4mg proanthocyanidins (daripada exract biji anggur) yang merupakan sebatian yang tinggi antioksida.


DID YOU KNOW??

Adalah terbaik bagi mengambilan sebanyak 400IU SEHARI

Dengan sifat Vitamin E yang hanya boleh diperolehi dengan food consumption ( tidak boleh dibuat dalam tubuh badan), mampukan anda mengambil 8kg bayam setiap hari?😳. Jadi kenapa perlu menyusahkan diri, jesteru Vita- E complex Shaklee mampu memberikan keperluan harian anda.

JOM dapatkan Vita-E Complex anda dengan saya.


xoxo
Sarah Hussain
SID: 862703
Pengedar Shaklee

*These statement have not been evaluated by the FOOD and Drug Administration. These products are nit intended to diagnose, treat,cure or prevent any disease.. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan dinasihati untuk mendapatkan rawatan/konsultasi dari Doktor atau mana-mana pakar perubatan bertauliah.




No comments: