Saturday 19 August 2023

Asas Vitamin Untuk Wanita

17 Ogos : HAPPY BIRTHDAY!!

Wow, selamat datang ke 4 series.😎 Kalau dulu orang tanya umur birthday ke berapa.. malu-malu nak jawap kan. Tahun ni saya siap mintak lagi nak belon umur yang besar! 



Well, age is just a number! 
Betol kan? Number yang dikira sejak lahir sahaja. 

Apa yang penting? Sudah semestinya la kesihatan yang baik. Itu yang paling penting.
Zaman yang serba moden ini, kesihatan sangat mahal. Nak dapat pemakanan yang sihat juga bukan murah, tengok sahaja bahan-bahan oraganic berbeza sekali harganya. Arus moden yang banyak mengubah pembesaran tumbuh-tumbuhan serta haiwan ternakkan, semua ni memang agak sukar untuk kita elakkan. Semua ini kebanyakkan boleh merosakkan diri wanita dan selalunya akan kacau hormon-hormon kita.

Dan dari hormon yang terganggu la boleh menyebabkan banyak masalah wanita yang lain, seperti kulit bermasalah, period tak teratur, monopus di awal umur dan lain lagi.
Nampak remeh, tetapi kesannya agak berat.

Dua tahun lepas saya pernah diganggui oleh hormon yang tak stabil. Saya ingat lagi dikala umur 38, hormon saya sangat teruk. Akibat dari tu yang menyebabkan saya diserang eczema yang sangat teruk, period yang tidak terurus, moody, rambut gugur yang terus, senang stress dan sebagainya. Pelbagai cara saya cuba meredakan eczema yang teruk ditangan, tukar sabun badan , segala sabun yg saya sentuh, buat allergic test (result shown not allergic to any food) dan akhirnya saya buat hormon test. Dari sini saya cuba perbetulkan semua dengan mengambil nutrisi-nutrisi yang diperlukan. Nanti saya ceritakan result saya untuk blog akan datang ya.

Panjang pula mukhadimah kali iniπŸ˜…, secara keseluruhannya kesihatan sangat penting tak kira la berapa umur kita ;30an, 40an ataupon 50an. Pemakanan yang seimbang, aktif bersukan, tidur yang mencukupi perlu kita amalkan. Dan bagi saya zamanyang serba moden ini, memang perlu untuk mengambil pemakanan tambahan (supplement).

JOM kita lihat vitamin apa yang wajib saya ambil untuk memastikan nutrisi dalam badan saya mencukupi.  4 - Vitamin untuk Wanita yang sangat saya recomend.

1. VITALIZE ini merupakan multivitamin yang sangat penting. Ini kerana ianya lengkap dengan 25 jenis nutrisi. Gaya hidup sekarang, dengan makanan harian yang boleh dikatakan asal kenyang je, saya pasti sukar untuk mendapat nutrisi yang lengkap. 




2. OMEGA GUARD merupakan Omega-3 yang sangat bagus untuk jantung. Dengan peningkatan umur, risiko untuk mendapat kolestrol yang tinggi, sakit jantung dan sakit sendi sangat tinggi. Selain itu juga Omega juga merupakan nutrien anti-radang. Radang yang dimaksudkan bukan sahaja keradangan yang kita lihat dari luaran (bengkak, gatal-gatal, etc) tetapi keradangan termasuk juga dalaman akibat dari kekurangkan tidur, stress, merokok serta pengambilan makanan ringan.





3. OSTEMATRIX merupakan Calcium yang lengkap dengan Magnesium. Bila kita sebut kalsium ni, memang sudah menjadi kewajipan bagi setiap wanita untuk mengambilnya. Tahukah anda, calcium dalam badan akan hilang bersama haid (period) setiap bulan. Bukan itu sahaja, bagi ibu yang menyusu juga akan kehilangan calcium dimana ia akan disalurkan kepada bayi melalui susu badan. Tak hairanlah kepada wanita perlu mengambil Calcium tambahan melalui pemakanan. 
Dan untuk mengambil Calcium, pastikan ianya lengkap dengan Magnesium bagi penyerapan calcium yang optimum dalam badan. Tanpa magnesium juga calcium sahaja tidak lengkap.





4. GLA atau dikenali sebagai Gamma Linolenic Acid merupakan nutrien yang sangat penting untuk HORMON penting wanita. GLA juga mengatur kitaran haid, meningkatkan kesuburan dan juga membantu dalam menangani menopos. Bukan itu sahaja ia juga bagus untuk kecantikan kulit dengan adanya vitamin E.




Keempat-empat vitamin untuk wanita ini merupakan vitamin yang basic dan lengkap untuk badan. Tak perlu tunggu sehingga kita berumur 30an atau 40 an untuk consume. Tetapi sangat disarahkan dari umur 20an lagi untuk kita melihat kesan yang positif terhadap tubuh badan kita. Teringat baru-baru ini Shaklee Convention di US, Shaklee ada menyatakan ' with Shaklee we can be 'AGELESS'😎. 

 
Anda rasa saya ada masa untuk pening kepala??πŸ˜…


Kalau pening pon, perlu gagahkan jua demi menjaga keluarga kan. Lenguh badan, sakit kepala, demam selesema itu kadang-kadang tak boleh lari pon. Tetapi apa yang kita nak badan kita cepat recover. Betol kan? Tua ke Muda ke kita perlu menjaga kesihatan kita. 


So apa lagi, jom hubungi saya sekiranya anda perlukan bantuan.




xoxo,
Sarah Hussain
Pengedar Shaklee Elmina
SID:862703




*These statement have not been evaluated by the FOOD and Drug Administration. These products are nit intended to diagnose, treat,cure or prevent any disease.. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan dinasihati untuk mendapatkan rawatan/konsultasi dari Doktor atau mana-mana pakar perubatan bertauliah.

No comments: