Tuesday 8 August 2023

Coenzyme Q10 (CoQ-10) : Kenapa ia penting untuk jantung


"Sarah, awak kena amik CoQ10 ni.. penting untuk jantung!"

Teringat lagi kisah lama, sewaktu kerja dengan Qatar Petroleum project..Project Manager saya tegur dan bercerita pasal CoQ10 bagus untuk jantung semua. Dalam hati fikir, "takpe la bos dah 40++ memang patut la amik coQ ni..PM lak tu sure la stress tinggi. Iols muda lagi yer".😂 Bertapa naifnya saya ketika itu. Punya panjang lebar dia cerita, masuk telinga kanan keluar telinga kiri je.. yang saya ingat dia menekankan pasal coQ yang diambil dari extract mangosteen. Dalam hati iakan jer la...

Jadi apa itu CoQ10 ni??


Coenzyme Q10 (CoQ10) adalah nutrisi larut lemak (fat soluble nutrient ) yang wujud dalam SETIAP sel tubuh badan manusia.

Mitochondria merupakan ‘powerhouse’ bagi setiap sel. Untuk menjana tenaga, molekul makanan bersama coQ10 diperlukan bagi penghasilan tenaga sel (ATP).

Food Molecule+CoQ10= ENERGY




Apa kaitan CoQ10 dengan kesihatan jantung?




Jantung kita berdegup sebanyak 100,000 kali sehari..

Jantung merupakan organ yang berkerja berterusan tanpa henti - 24 jam tanpa henti. Jadi oto-otot jantung memerlukan tenaga yang banyak untuk mengepam  oksigen ke seluruh tubuh badan. Tak hairan la Mitochondria memang terdapat banyak pada jantung bagi menghasilkan tenaga yang berpanjangan. Tanpa tenaga yang mencukupi, badan akan cepat berasa letih, lesu dan cepat mengantuk. Untuk menjaminkan jantung berkerja dengan baik, coQ10 merupakan kunci kepada penghasilan tenaga bagi setiap sel.

Walaupun coQ10 ini dihasilkan secara natural dalam badan kita, tetapi semakin meningkat usia kita penghasilan coQ10 dalam badan juga semakin menurun. Bukan itu sahaja faktor kesihatan (terutama mereka yang menghidap penyakit kronik) serta pengambilan ubat sintetik seperti Statin (terdapat dalam ubat merendahkan kolestrol) juga merupakan faktor coQ10 dalam badan semakin menurun.

Actually coQ ini bukan sahaja untuk jantung.. dia merangkumi seluruh sel-sel dalam badan kita.




😎  Kalau ada rezeki saya jumpa boss lama tu..  boleh la saya  bagi tahu bahawa saya skang mengambil coQ10 juga! Dan coQ10 perlukan Resveratrol dan juga Tocopherols untuk memastikan coQ10 diserap secara baik dalam badan. 








Jom kita menjana tenaga sel-sel tubuh badan dengan coQ-Trol Plus.
Dapatkan coQ Trol Plus anda dengan klik link ini  Saya Nak coQ-Trol Plus



xoxo
Sarah Hussain
Pengedar Shaklee
Sid:862703











*These statement have not been evaluated by the FOOD and Drug Administration. These products are nit intended to diagnose, treat,cure or prevent any disease.. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan dinasihati untuk mendapatkan rawatan/konsultasi dari Doktor atau mana-mana pakar perubatan bertauliah.

No comments: