Wednesday 3 May 2023

Hadapi Gelombang Haba dengan bijak

Pagi ni dapat massage berjela panjang dari group sahabat karib. Terkejut tengok pepagi lagi whatsapp dah beratus yang masuk. Rupanya mereka membincangkan issue semasa iaitu Heat Wave/ Gelombang Haba. Heat Wave yang melanda Malaysia sekarang amat merisaukan pelbagai golongan. Golongan anak-anak kecil, mereka yang berkerja di site,tak kurang juga warga emas.

Teringat pula saya pada zaman saya masih berkerja di Pasir Gudang, di site office yang begitu lapang dan terbuka. Tiada pokok-pokok besar yang boleh bertedung. Bila musim-musim panas ni la memang tinggi cabarannya. Berjalan jauh dari satu tempat ke satu tempat memang cepat je tenaga habis.  

Heat Wave
Project ONGC di SDE pada tahun 2012

Dan baru-baru ini juga kita ada mendengar berita tentang seorang kanak-kanak 12 tahun yang meninggal dunia kononnya akibat Heat Strok. Walaupun, KKM telah menjelaskan bahawa kematian arwah adalah disebabkan Septic Shock ini tidak bermaksud kita perlu mengambil lewa tentang isi Gelombang Haba ini.



Kenali Strok Haba & Heat Exhaustion.


Walaupun kita sebangai rakyat Malaysia memang sudah biasa hidup dimusim panas & hujan. Tetapi jangan kita ambil ringan tentang issue perubahan musim ini, sebab kita tidak akan sedar sehinggakan badan kita collapse.

Pastikan badan kita hydrate. Paling penting!

Shaklee juga menghasilkan ramuan khas untuk mengekalkan badan hidrasi. Rumusan yang pada asalnya dibuat untuk astronut-astronut NASA supaya mengekalkan badan mereka hidrasi  dan aktif di angkasa lepas, iaitu Performance Drink.

Performance Drink


Peformance drink ini juga membantu dalam menggantikan air yang hilang sewaktu melakukan aktiviti fizikal (seperti bersenam),  cepat menghilangkan rasa haus, mengelakkan cramp, melembabkan kulit serta yang mengelakkan keletihan setelah penat berkerja dibawah cuaca yang panas.

Info: 70% badan manusia terdiri daripada AIR. Apabila air dalam badan kurang, ia boleh menganggu organ-organ dalaman kita berfungsi dengan baik. Memastikan air dalam badan mencukupi adalah sangat penting.

Penjagaan Kulit Dari Sinaran Matahari.

Berbalik kepada gelombang haba/ cuaca panas yang melanda sekarang ini, ada lagi satu perkara yang selalu kita abaikan adalah keperluan SUN SCREEN
Sering dilupakan terutama golongan lelaki, mungkin bagi mereka sun screen ini dipakai hanya bila bercuti di pantai. 😄

Kulit merupakan organ manusia yang paling terdedah pada cahaya matahari terutama pada bahagian muka & tangan. Dengan keberadaan Malaysia di garisan Khatulistiwa, penggunaan sun screen adalah satu keperluan. Kulit yang terdedah kepada sinaran matahari tanpa pelindungan boleh menyebabkan pelbagai masalah kulit seperti jeragat, kulit kering, jerawat, ruam dan sebagainya. 

 
Youth SPF Moisturise



Penjagaan dalaman (hidrasi) dan juga penjagaan kulit adalah sangat penting di kala gelombang haba ini. Jadi, bagi mereka yang berkerja diluar sana atau yang memiliki suami/isteri atau adik beradik yang  perlu berkerja di luar. JOM dapatkan 2 product ini dan lindungi orang yang tersayang.

Whatsapps saya  di talian 012-9188995 dan saya akan bantu anda.

xoxo

Sarah Hussain
SID: 862703

*These statement have not been evaluated by the FOOD and Drug Administration. These products are nit intended to diagnose, treat,cure or prevent any disease.. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan dinasihati untuk mendapatkan rawatan/konsultasi dari Doktor atau mana-mana pakar perubatan bertauliah.

No comments: