Thursday 13 July 2023

Menjana Pendapatan dengan BEKERJA DIRUMAH: Menjadi Trend


Sejak dunia dilanda wabak Covid19, kita semua sudah menormanisasikan bekerja dirumah. Kalau suatu masa dahulu, berkerja dirumah adalah suatu yang mustahil. Tetapi kini tidak lagi. 
 
Bagi saya ini merupakan suatu perubahan yang bagus. More work life balance. Betol kan? Anak-anak pon seronok bile mereka dapat melihat wajah ibu dan ayah mereka sebelum dan selepas mereka ke sekolah. 

Walaupon orang kata bekerja di rumah ini memerlukan disiplin yang kuat. Tetapi selagi kerja yang ditugaskan dapat diselesaikan dengan efficient. Tak  salah kan.

Bekerja dari rumah bukan sahaja bagi mereka yang mempunyai majikan. Tetapi dizaman sekarang, bekerja dirumah juga mampu menjada pendapatan sebagai side income ataupon main income. 

Dengan kos sara hidup yang tinggi sekarang, ramai yang mula mencari pendapatan sampingan bagi menampung keperluan keluarga. Sudah tidak asing lagi bagi mereka mempunyai kerja-kerja sampingan, ada yang 2 kerja.. mahupon 3 kerja berbeza dan selalunya melalui bekerja dirumah. 

Dibawah merupakan contoh senarai kerja yang boleh dilakukan dirumah sambil menjana pendapatan.

1. Membuat video di Youtube.
    Rahsia buat duit diyoutube ini sebenarnya bermula tahun 2014 lagi, apabila seorang rakyat sweeden yang bernama Felix kjellberg berjaya menjana pendapatan sebanyak 2.6 million Pound (RM14 Juta) setahun sengan hanya bermain komputer. Sekarang pon dah ramai je kan youtuber-youtuber di Malaysia ni dari pelbagai sektor.

2. Freelancer writer
     Ini sangat sesuai bagi mereka yang berjiwa menulis. Dari penulis blog, kepada penulis ebook, penulis ubahan (ghostwritter) dan juga pengarang copywriting untuk client. 

3. Sebagai Tutor
    Rasanya sejak PKP tahun-tahun lepas, memang ramai sahaja guru-guru cuba mengajar secara online. Walau pon kita tidak lagi berada dalam PKP, saya rasa ramai juga yang lebih gemarkan pembelajaran secara online untuk mendapat kesesuaian masa.

4. Mengikuti program Alfilliate
 Menjana pendapatan dengan program alffiliate ni pon semakin ramai yang menceburi. Paling senang sekarang ini adalah alffiliate dengan Shopee. Tugasan yang paling senang kerana hanya perlu promote/review product orang lain. Apabila video yang anda post menjadi viral dan ramai yang tekan link yang diberi, makanya makin tinggi la komisyen anda akan dapat. Yang penting, anda perlu be unik!
  
5. Peniagaan Makanan
Yang ini memang ramai suri rumah yang ceburi. Ye la kan, aktiviti memasak memang sudah menjadi rutin.. dengan skill-skill memasak yang ada sama ada main course atau pun pencuci mulut pastinya akan mendapat tempahan. Peniagaan ais krim Malaysia sahaja pon mendapat demand yang tinggi ya. Jangan main-main walaupon berharga RM1. Jualan pada acara keramaiian atau pada jiran tetangga juga boleh mendapat modal balik. 
 
Ini diantara 5 pekerjaan dirumah yang boleh menjana pendapatan. Memang banyak sahaja lain pekerjaan lain seperti Programmer, Translator, Pereka Graphic/animator dan banyak lagi. 

BERKERJA DIRUMAH BAGI SAYA?

Sudah semestinya la dengan SHAKLEE!! 
Ini Lambang Shaklee dikala saya mula menyertainya (😉 cuba kita brapa tahun)


Bagi saya menjana pendapatan dirumah merupakan sesuatu yang perlu difikirkan untuk jangka masa panjang. Disamping itu, latar belakang syarikat serta product yang dipromosi juga perlu genuine. 

Tahukan anda bahawa sektor kesihatan merupakan salah satu sektor yang kalis dengan kejatuhan ekonomi? Ye, sektor kesihatan seperti seperti hospital, pharmasutical, supplement dan wellness merupakan faktor yang penting dalam kehidupan. Dan diramalkan juga sektor supplement dijangka mengingkat sehingga 2029..



Shaklee jugak sebuah organisasi yang mudah dan fleksible. Selain menawarkan 3C (Cash, Convention & Car) dengan menjadi community Shaklee, akan lebih banyak ilmu-ilmu baru yang boleh dikita pelajari. Seronok...
Dengan bermodalkan Rm35, bersama impian dan cita-cita - pulangannya pasti lumanyan.

JOM  sertai saya Sarah Hussain, kita berkerja dirumah sambil menjana pendapatan.  Dan yang paling penting, sambil kita menjana pendapatan sambil kita menjaga kesihatan!
Kesihatan itu amat lah mahal!

By the way, Shaklee juga memenagi Trusted Brand untuk 3 tahun berturut-turut (2021-2023)




xoxo
Sarah Hussain
SID: 862703



*These statement have not been evaluated by the FOOD and Drug Administration. These products are nit intended to diagnose, treat,cure or prevent any disease.. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan dinasihati untuk mendapatkan rawatan/konsultasi dari Doktor atau mana-mana pakar perubatan bertauliah.

No comments: