Monday 26 June 2023

Kenali Apa itu Jeragat dah Cara mengatasinya

Kebiasaanya, tompok-tompok hitam dikulit muka, Melasma, freckles, age spot semua ni kadang-kadang kita pukul sama rata sebagai Jeragat. 

Jadi apa itu Jeragat: Melasma, Freckles dah age spot ni?
Semua ini merupakan merupakan keluarga yang sama yang mana dematology dipanggil sebagai 'HyperPigmentation'. Ia berlaku apabila kulit ni produce 'Melanin' secara berlebihan apabila terdedah pada sinaran matahari. Apabila kulit sudah tidak boleh mencerna melanin yang berlebihan ini, ia akan berkumpul dan terhasil lah tompok-tompok hitam/perang dipermukaan kulit.

Walabagaimana pun, tompok-tompok hitam ini sebenarnya berfungsi untuk melindungi
kulit daripada radiasi UV sinaran matahari. Ia sebenarnya our defend system yang Allah cipta supaya sinaran UV ini tidak boleh menembusi kulit dalam dah tidak merosakkan sel-sel kulit. Apa jadi bila sel-sel kulit rosak? Inilah penyebab kulit akan cepat nampak tua, ia mempercepatkan process penuaan. 
Ada pro & cons jeragat ni.. tetapi sudah semestinya kita mahukan kulit yang flawless kan? 

Jom kita kenali masalah jeragat atau hyperpigmintasi ini.

1. Frackles



Tompok-tompok coklat kecil yang biasanya pada pipi dah tulang hidung. Frackles ini biasanya lebih kepada genetic. Untuk kita mengetahui masalah genetic atau tidak, pada umur 6 tahun kita sudah ada masalah frackles ini ke tidak. Kalau ada, itu frackles.
Walaubagaimana pun, dengan pendedahan matahari tanpa sunblock, frackles ini boleh menjadi lebih gelap.

2. Melasma


Merupakan tompokan hitam yang besar pada pipi. Tompokan yang besar ini kelihatan seolah-olah butterfly. Pelbagai punca melasma ini, tetapi yang paling comman adalah disebabkan oleh homon yang 'haywire' terutama bagi ibu-ibu mengandung yang tidak pakai sunscreen. Apabila hormon badan tengah haywire, badan akan mengeluarkan melanin secara berlebihan dah mengakibatkan tompokkan hitam pada pipi.

Melasma merupakan jeragat yang paling sukar dirawat.

3. AgeSpot / Sun Spot.



Ini pula tompokan coklat/hitam dimana sizenya tidak sekata (besar & kecil). Ia belaku akibat kumpulan pendedahan sinaran matahari sepanjang tahun. Sekiranya hyperpigmentation ini sedikit dah tidak dalam, ianya mudah dirawat dah selalunya melalui process laser/heat transfer.

Cara Mengatasi Masalah Jeragat

Setelah mengetahui masalah-masalah jeragat ni, perasan tak Faktor utama penyebab hyperpigmentasi ni? Ya.... Sinaran UV Matahari.

1. Sunblock /SunScreen.
Perkara pertama bagi mengelakkan hyperpigmentation ni adalah dengan menggunakan sunblock/sunscreen. Ini merupakan perkara wajib bagi mereka yang mengalami masalah hyperpigmentation/jeragat ini. Rakyat Malaysia yang terdedah pada sinaran matahari sepanjang tahun, minimun memerlukan SPF50. Dan sekiranya berada diluar, sunscreen perlu dire'apply' setiap 2 jam.

2. Penggunaan Skincare yang sesuai.
Penggunaan skincare seperti cleanser, toner & moisturizer yang bersesuaian dengan kulit. Cleanser yang lembut pada kulit 2 kali sehari adalah lebih baik daripada scrub muka yang kasar. Moisturizer yang lengkap bersama UV protection juga membantu.



3. Pemakanan
Secara scientificnya tiada lagi makanan yang dapat membantu mengatasi masalah jeragat. Walaubagaimana pun, penjagaan makanan yang berkhasiat dapat menjaga sel-sel kulit kita supaya lebih sihat dah aktiv dalam mengurangkan penghasilan melanin.


Pemasalahan jeragat atau hyperpigmentation ini boleh diatasi dengan penjagaan kulit dengan baik. Sebaiknya gunakkanlah product-product yang natural serta bebas dari bahan-bahan kimia terlarang. 


xoxo
Sarah Hussain
Pengedar Shaklee

#ShakleeElmina
#ShakleeTriumph2023
#ShakleeThrive2023




*These statement have not been evaluated by the FOOD and Drug Administration. These products are nit intended to diagnose, treat,cure or prevent any disease.. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan dinasihati untuk mendapatkan rawatan/konsultasi dari Doktor atau mana-mana pakar perubatan bertauliah.

No comments: