Friday 18 October 2013

Ahli Mesyuarat Tingkap


Assalamualaikum...

Sedar tak sedar... Dah 45 hari saya berpantang..tamat sudah tempoh berpantang. 
Disini saya nak berkongsi pengalaman saya berpantng dengan shaklee.

Saya melahirkan Faiq Iman secara ceaserian bukanlah suatu yg dijangka. Pada permulaan delivery saya semuanyer saya lalui secara normal sehingga 9cm bukaan.. Tetapi disebabkan kedudukan bayi tidak engange..last option, doc menasihati saya untuk ceasarean. Nak tidak, saya terpaksa akur kerana ini ketentuan ilahi dan kita hanya mampu merancang. 

Bak Kata abang saya.. cucu-cucu Mamatok sumuanya "Ahli Mesyuarat Tingkap". =P



Dengan keadaan ceaserean pada mulanya semua pergerakkan memang limited. Dua hari saya di wadkan.. Dengan makanan hospital yg kurang memenuhi selera saya.. Saya sgt nekad untuk keluar dr hospital secepat mungkin.  Doc memberi tahu sekiranya saya mampu bergerak sendiri dan boleh membuang air sendiri,  dia akan membenarkan saya di discharge. Apa lagi.. Terus saya meminum protein +mealshake untuk berikan tenaga pada diri saya. Saya amalkan meminum 2 kali ketika di hospital.. Belah pagi dan petang.
Alhamdulillah, hari kedua saya dibenarkan pulang..

Dirumah saya continue mengambil ESP + milkshake tetapi saya amalkan 3 kali sehari.. Pagi, tgh hari dan malam. Selain itu, vitamin yang  saya ambil ketika mengandung iaitu vita lea, vit c, bcomplex, omega juga saya continue seperti biasa (seperti post sebelum ini). Tetapi sekarang saya tambah dgn Zink bagi mempercepatkan penyembuhan luka. Dan juga Vita-E bagi menguatkan semula otot-otot yang lemah.

4 hari selepas melahirkan faiq.. Saya ader follow up dgn doc untuk check jahitan. Alhamdulillah doc menyesahkan sume jahitan n luka dah sembuh seperti biasa. Sangat gembira...
Tapi jgn putus memakan zink sume vitamin2 shaklee.. Sbb itu hanya jahitan luaran... Tp jahitan n luka dalaman kita tidak mengetahuinya.

Disini saya mak kongsikan apa yang saya dapat berpantang dengan set shaklee ni..
1. Jahitan luka cepat pulih..daripada pemakanan protein & zink, dimana ia membina sel-sel badan dengan cepat.
2. Hormon lebih stabil dimana dapat merasakan lebih tenang (tidak meroyan)
3. Rambut tidak gugur malah lebih cantik dah sihat, kuku lebih kuat daripada pemakanan zink.
4. Kulit lebih berseri dah segar.
5. Dapat mengembalikan berat badan asal (weight sebelum kawin ok)... YIPEEE!!
6. Penghasilan susu dah penuh dengan zat-zat.

Perkembangan Faiq pula.
1. Berat badan faiq meningkat dgn sihat.
2. Kulit Faiq bersih n gebu.. hasil dari susu ibu yang penuh dgn zat
3. Leher Faiq kuat untuk mengangkat kepalanya sendiri wlpn dlm jangka masa yang pendek.
4. Kakinya juga kuat untuk menunjal-nunjal..


Alhamdulillah syukur ke hadrat ilani...berkat dariNya mengurniakan bidadari kecik buat Abi & Mommy..
Semoga Faiq membesar dengan sihat hendaknya.


No comments: