Monday 30 December 2013

A must have at home..


Adoii banyaknya semut kat dapur nie!! Nak spray racun.. ader baby pulak. 

Macam mana eh nak buat.. Semut nie kalu di biarkan makin bermaharajalela dia kang kat rumah aku ni.
Cara tradisional apa eh nak pakai tuk ilangkan semut2 nie? Cili kering? itu nak halau cicak.. ermm 
BASIC -H!! 

Tetiba idea datang tinngg-tingg-tingg!
Dengan pantas ku mencapai botol spray, isikan air & few drops of Basic H. Habis satu rumah ku spray dengan Basic-H . Alhamdulillah seriously semut dah tidak datang lagi. Just keep spray dengan Basic-H nie tanpa rasa risau. Sangat senang, just spray dah tak perlu risau kalau-kalau terkena pinggan atau cawan atau mainan anak. Xperlu dibilas!

Basic-H nie is a MUST in my house. Dia merupakan Organic Super Cleaning Concentrate yang boleh digunakan 1001 perkara. Ia tidak bertoksin, tanpa gas beracun, tiada bahan kimia, tiada bahan pewangi, pH seimbang & tanpa klorin.. so its lembut pada tangan!! Yeah..  
Ia merupakan ramuan semulajadi yang diestrak daripada jagung & kelapa.

Just name it.. kegunaaannya. These are few of my favourite kegunaan Basic-H
1. Spray Semut. jgn kata semut, Dengan cicakpon saya tembak! hahhaha
2. Cuci tangan daripada minyak-minyak. (try it kalu si suami br lepas repair enjin keta ke.. tukar tayar ker.. lumur je dgn Basic-H nie.. Confirm2 tiada kesan kotoran specially di kuku & kulit pun lembut)
3. Rendam Sayur-sayuran.. Goshhh its the best! Specially sayur-sayur kita banyak yang disembur dengan racunkan. After few minutes rendam sayur dalam basic-H ni...kiter boleh lihat banyak kotoran yang bertakung di dalam air rendaman.. walaupon sayur tersebut sudah dicuci. Sayur yang layu pon direndam akan segar semula... Tak percaya, try it urself!
3.  Cuci buah-buahan.. Sama kaedah dengan cuci sayur.. It helps to buang sisa-sisa racun/wax yang ada pada buah.. Specially pada anggur. Tiada lagi kesan-kesan putih pada buah.
Perbezaan sebelah kiri dicuci dengan Basic-H, Sebelah kanan tidak.
4. Luka-Luka cepat sembuh. Kalau ader luka besar ke kecik, spray/dropkan Basic-H pada luka tersebut, InShaAllah sembuh luka tersebut & luka akan bercantum dengan baik.
5. Cuci Lantai, tingkap, meja, segala perabot dirumah...Its soooo menjimatkan & selamat daripada beli bahan-bahan pencuci diluar sana.

Itu baru 5 list yang saya gunakan .. ader lagi 996 kegunaan lain.. =p
So, get one dan discover urself kegunaanya!!


DO YOU KNOW??
Kebanyakkan bahan pencuci serbaguna mengandungi toksin yang boleh meresap ke dalam badan melalui kulit atau sistem pernafasan. Bahan pelarut sintetik boleh mengganggu keseimbangan hormon. 
Bahan pelarut organik seperti butyl cellosolve merupakan sejenis neurotoksin dan bahan yuang merengsakan hidung. Morfolin merupakan bahan toksin yang boleh merosakkan hati dah ginjal. Ammonia yang terkandung dalam bahan pencuci kaca merupakan sejenis bahan racun yang merengsakan kulit, mata dah sistem pernafasan.

Dapatkan majalah iSihat keluaran December 2013



XoXo

No comments: